PVGE
PVGE

PVGE Best

Samen actief, samen sterk

PVGE

PVGE Best

Samen actief, samen sterk

PVGE Koepel

(zomaar wat tips en ideeën uit betrouwbare bronnen)\

Levensverwachting voor mannen en voor vrouwen in Nederland
Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) is in Nederland de gemiddelde levensverwachting voor mensen die in 2016 zijn geboren: 83,3 jaar voor meisjes, 79,9 jaar voor jongens. Maar hebt nu u al de leeftijd van 65 jaar bereikt, dan komen er nog jaren bij. Op 65-jarige leeftijd is de resterende levensverwachting van de Nederlandse vrouw nu gemiddeld 86,4 jaar en die voor de man 83,8 jaar. Bent u de 75 al gepasseerd dan kunt er rustig nog een jaartje bij optellen.
Dat je als vrouw gemiddeld ouder wordt dan de gemiddelde man, ongeveer 3 jaar, weet iedereen. Maar als je de jaren opdeelt in gezonde jaren en ongezonde jaren, blijkt dat mannen en vrouwen gemiddeld even lang in goede gezondheid leven. Vrouwen hebben dus meer ongezonde jaren – met als troost dat deze doorgaans worden doorgebracht in 'lichte' ongezondheid.
Sterker dan het verschil qua geslacht is het verschil tussen hoog- en laag opgeleiden. Hebt u het geluk hoog te zijn opgeleid, dan leeft u gemiddeld maar liefst 6 jaar langer dan de mensen met lage opleiding. Dat is vooral te verklaren – zeggen de mensen die het onderzocht hebben – door gezond/ongezond eten, en door de hoeveelheid sport en beweging. Let op: we spreken hier over gemiddelden. Of u gezond eet en veel beweging hebt, bepaalt u natuurlijk helemaal zelf.

Contrast met Russen en Japanners
In Rusland is de gemiddelde levensverwachting heel wat lager: voor mannen 66 jaar voor vrouwen 77 jaar. En dat terwijl ze veel eerder met pensioen (kunnen) gaan: mannen kunnen al stoppen met 60 jaar, vrouwen met 55. Maar ja, die wodka….. Bovendien is het staatspensioen erg laag en een aanvullend pensioen is er meestal niet. De meeste ouderen leven er in bittere armoede.
Heel wat rooskleurig, ja zelfs om jaloers op te worden, is de situatie in Japan. Japanse vrouwen leven gemiddeld 3,5 jaar langer dan die in Nederland. Op het eiland Okinawa worden ze het oudst. Daar is het geen uitzon­dering dat je een honderdjarige tegen het lijf loopt. Eén op de 135 inwoners is 100 jaar of ouder. Dat komt vooral door hun voedingspatroon en hun leefwijze.
Hier komt het:

  • Weinig calorieën, veel groenten en zeewier, minder koolhydraten.
  • Gemiddeld 3 x per week staat er een stukje vette vis op het menu, die de goede omega-3 vetzuren bevatten en onder meer bevorderlijk zijn voor een gezond hart en de hersenfunctie.
  • Weinig tot geen zuivel en vlees. Okinawanen bewijzen dat het veelvuldig eten hiervan niet nodig is.
  • Veel gefermenteerde producten, zoals sojasaus, sojabonen en azijn; deze bevatten veel goede bacteriën, die de gezondheid van de darmen ondersteunen.
  • Weinig alcohol, want dat is van grote invloed op het verouderingsproces.
  • Een mild klimaat met een goede dosis vitamine D is goed voor de weerstand en het humeur.
  • Jezelf nuttig willen maken, lekker werken, op kleinkinderen passen, moestuin verzorgen, hobbies
  • Tot slot het sociale netwerk en levensinstelling. Ook de oudere Okinawezen zijn optimistisch, hebben een sterk sociaal netwerk en maken veel plezier.

Slapeloosheid bij ouderen
Chronische slapeloosheid komt steeds vaker voor, vooral bij ouderen. Slaappillen werken maar voor een korte periode en zijn op den duur verslavend. Be­ter is een slaap­oefentherapie. Dan gaat u samen met de therapeut op zoek naar mogelijke oorzaken op biologisch, psychologisch en/of sociaal vlak en naar instandhoudende factoren. De therapeut kan allerlei methodes toepassen, zo­als Cesar, Men­sendieck en gedragsverandering om u weer goed te laten slapen. Ook in Best aanwezig op De Ronde 12. tel. 06-51831423.
(Bron: Zorg- en dienstenwijzer voor senioren in Best)

Voedselverspilling
Het gemiddelde Nederlandse huishouden gooit jaarlijks 41 kilo vast voedsel en 57 liter drank weg. Dat is zonde voor het milieu én de portemonnee. Wie altijd met een boodschappenlijstje naar de supermarkt gaat, blijkt jaarlijks 9 kilo minder weg te gooien. Nogal wat voedsel raakt over tijd of bederft. Het devies luidt dus: op maat kopen, niet te ver vooruit en op de juiste wijze bewaren.
(Bron: Max magazine)

Thuiszorgwijs.nl: een nieuwe, handige website over zorg & welzijn.
Bij Thuiszorgwijs.nl kan men onafhankelijke informatie vinden over diverse producten, apps en dienstverlening, ter ondersteuning van het langer zelfstandig thuis wonen. U kunt zoeken op thema's als dementie, mantelzorg, gezond ouder worden, etc.. Vervolgens krijgt u een advies over diensten, producten en apps die u hierbij kunnen helpen. Deze zijn in de praktijk getest. De adviezen zijn onafhankelijk, gebaseerd op gebruikerservaringen van cliënten en zorgprofessionals. Het betreft ook nieuwe producten met slimme technologie. Voorbeelden: de Beeldbel app, waarmee men via een iPad of tablet beeldcontact kan maken met de verpleegkundige. Of het cKey Pinsleutelkluisje voor alarmering en veilige woningtoegang. U kunt op deze site het gewenste product of dienst ook kopen en de apps downloaden.
(Bron: Zuidzorg, vertrouwd dichtbij)

Thuisarts.nl: betrouwbare, begrijpelijke informatie bij medische klachten en ziektes
Als u vragen hebt over uw gezondheid, klachten of ziekte is de website Thuisarts.nl heel handig. Het is een onafhankelijke en betrouwbare website van het Nederlands Huisarts­en Genoot­schap (NHG) met veel praktische informatie waar u wat aan hebt. Waardoor komt het, kan het kwaad, wat kan ik er zelf aan doen, hoe wordt het behandeld, welke medicijnen? Duidelijk verteld en toegelicht met filmpjes, plaatjes en teke­ningen. Ook handig om te raadplegen vóór u naar uw huisarts gaat of erna. U kunt op drie manieren vinden wat u zoekt: op alfa­bet, met een zoekwoord of op lichaamsdeel. Dankzij deze website zijn er 12 procent minder consults bij de huisarts, oftwel 8 miljoen consults minder per jaar. Thuisarts.nl is ook als app beschikbaar voor iPhone, iPad en Android.
(Bron: BNR)

Ouderen leven nóg langer....
Volgens de laatste berekeningen van het CBS leven vrouwen van 65 gemiddeld nog 21 jaar en mannen nog 17, zodat de gemiddelde leeftijd van die vrouwen nu 86 is en van mannen bijna 84. Twintig jaar geleden was dat nog 84 en 80 jaar. Ouderen leven niet alleen langer, maar ook in een steeds betere gezondheid. Ze zijn veel sportiever. Een op de zes 65- tot 75-jarigen doet tegenwoordig iets serieus op sportief gebied. Opvallend is dat ouderen in die leeftijdgroep per dag net zoveel fietsen als jongeren van 18 tot 25. Ook de sterfte aan hart- en vaatziekte daalt, omdat we steeds minder roken.
Helaas is dit alles slechts statistiek en geldt het niet voor iedereen. Je kunt al vroeg ziek worden of overlijden. Met het ouder worden zie je steeds meer familie, vrienden en bekenden uit de running raken. Daarom is het realistisch te beseffen dat het ook jouzelf kan treffen, misschien morgen al. Prijs dus elke dag die je gegeven wordt.
(Bron: MAX magazine)

 Al die gezondheidsadviezen.....
De Gezondheidsraad gaf vorige maand het advies om minimaal 2,5 uur per week te bewegen. We zitten veel te veel. Wandelen, fietsen en ja, zelfs kracht- en spieroefeningen moeten we gaan doen, schreven ze. 2,5 uur per week, dat is ruim 21 minuten per dag. Nu weten ouderen best wel dat ze in beweging moeten blijven. Velen van ons doen daarom - nagenoeg onbewust - lopend de boodschappen, werken in de tuin, poetsen in het huishouden, gaan op bezoek en drentelen eens hier en dan weer daar. Die 21 minuten bewegen en soms wat kracht zetten met handen of benen wordt door veel ouderen echt wel bereikt. Maar om ouderen nu min of meer een abonnement op de sportschool aan te praten en halteroefeningen te laten doen, vind ik wel wat ver gaan. Wat is uw mening over de adviezen van de Gezondheidsraad? Volgt u ze strikt op of denkt u: wat moet ik ermee?
(Bron: MAX magazine).